TriboTec – Centralne Smarowanie
  • Produkty
    • Pompy centralnego smarowania
      • do systemów
      • jednoprzewodowych
        • SMO / SMG        ręczna
        • SAO / SAG         24V, 230V
        • SEO / SEG         400V
        • PAO / PAG        pneumatyczna
      • progresywnych
        • ZCA        ręczna
        • PMP        12V, 24V, 230V
        • ANC        pneumatyczna
        • UCF        400V, 500V
        • ACF        12V, 24V
        • VEG         400V, 500V
        • MMP        12V, 24V
        • ECLP        12V, 24V; kartuszowa
        • PCP          pneumatyczna, kartuszowa
        • Z1             400V, 500V
        • BEG-R     400V, 500V; beczkowa
        • PEO / PEG       400V
        • SEO / SEG        400V
        • BPO / BPG       pneumatyczna
      • dwuprzewodowych
        • DLM           ręczna
        • UCD           400V, 500V
        • Z2               400V, 500V
        • BEG-R        400V, 500V; beczkowa
        • stacja Z3    400V, 500V
      • wieloprzewodowych
        • VEG         400V, 500V,
        • MMP        12V, 24V
        • BEG-R     400V, 500V; beczkowa
      • dławieniowych
        • CRO        ręczna
        • CAO        24V, 230V
      • _ _ _ _ _ _ _ _
      • smarowe
      • olejowe
      • tłoczkowe
      • zębate
      • elektyczne
      • pneumatyczne
      • beczkowe
    • Dozowniki i rozdzielacze
      • do systemów
      • jednoprzewodowych
        • SKIE / SMIE       15 – 300 mm3
        • SKIB / SMIB       500 – 1000 mm3
        • SKID           10 – 160 mm3 – modułowy
        • CM / CL      16 – 130 mm3 – regulowany
        • SKIC            30 – 600 mm3 – M8x1
      • progresywnych
        • BVA               blokowy
        • PRX               sekcyjny
        • PRA / PRB    sekcyjny
        • PRG       o dużej wydajności
        • BVA       blokowy, nierdzewny
      • dwuprzewodowych
        • DLDA       1,5 cm3
        • DLDC       2,3 cm3
        • DLDD       5,0 cm3
        • DLDF       1,5 cm3
        • DLDG       2,0 cm3
        • DLDH       15 cm3
        • DLDT        3,0 cm3
        • DDB          2,0 cm3
        • DDC          4,0 cm3
        • ZH         2,0 cm3
        • ZVM      2,0 cm3, modułowy
      • dławieniowych
        • CKIE __ 0,1 – 51,2 cm3/min
    • Akcesoria
      • do systemów
      • jednoprzewodowych
        • Blok dozownika SRK
        • Filtr FLO | FLT
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Czujnik ciśnienia KTSB / KTSC
        • Elementy instalacji
      • progresywnych
        • Filtr FLO | FLT
        • Filtr smaru FLD
        • Elektrozawór smarowy SVG
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Szafa sterownicza SSML
        • Szafa sterownicza AP2
        • Sterownik pracy AP3
        • Sterownik pracy RJM
        • Pneumatyczny zawór UV 40
        • Elementy instalacji
      • dwuprzewodowych
        • Filtr smaru FLD
        • Końcowy czujnik ciśnienia DKS
        • Różnicowy czujnik ciśnienia DTS
        • Elektryczny rozdzielacz główny DPE
        • Hydrauliczny rozdzielacz główny DPT
        • Elektryczny zawór odcinający EUK
        • Elektryczny zawór kierunkowy EUV
        • Ręczny zawór odcinający RUK
        • Szafa sterownicza AD
        • Elementy instalacji
      • wieloprzewodowych
        • Filtr FLO / FLT
        • Filtr smaru FLD
        • Elektrozawór smarowy SVG
        • Szafa sterownicza SSML
        • Szafa sterownicza AP2
        • Sterownik pracy AP3
        • Sterownik pracy RJM
        • Elementy instalacji
      • dławieniowych
        • Blok dozownika CRK
        • Filtr FLO | FLT
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Elementy instalacji dławieniowych
      • – – – – – – – – –
      • Przewody smarowe
      • Złączki do systemów smarowania
      • Zawory do systemów smarowania
    • Sterowniki pracy
      • Szafa sterownicza AP2
      • Szafa sterownicza SSML
      • Sterownik pracy AP3
      • Szafa sterownicza AD
      • Sterownik pracy RJM
    • Mobilne pompy smarownicze
      • PMPP __ 230V
      • UCP ____ 230V, 400V; wózkowa
      • Z1P _____ 230V, 400V; solidna
      • Smarownice ręczne
        i pneumatyczne
    • System LubeTool
    • Smarownice jednopunktowe
      • SPE ___ bateryjna lub 24 V
      • ECLP __ elektryczna 12 lub 24 V
      • PCP ___ pneumatyczna, kartuszowa
    • Agregaty hydrauliczne
      • Agregat hydrauliczny 1
      • Agregat hydrauliczny 2
    • Technika smarownicza
    • Technika dozowania
  • Systemy
    • Systemy jednoprzewodowe
      • Pompy
        • SMO / SMG        ręczna
        • SAO / SAG         24V, 230V
        • SEO / SEG         400V
        • PAO / PAG        pneumatyczna
      • Dozowniki
        • SKIE / SMIE       15 – 300 mm3
        • SKIB / SMIB       500 – 1000 mm3
        • SKID           10 – 160 mm3 – modułowy
        • CM / CL      16 – 130 mm3 – regulowany
        • SKIC            30 – 600 mm3 – M8x1
      • Akcesoria
        • Blok dozownika SRK
        • Czujnik ciśnienia KTSB / KTSC
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Filtr FLO / FLT
        • Elementy instalacji
    • Systemy progresywne
      • Pompy
        • ZCA        ręczna
        • PMP        12V, 24V, 230V
        • ANC        pneumatyczna
        • UCF        400V, 500V
        • ACF        12V, 24V
        • VEG         400V, 500V
        • MMP        12V, 24V
        • ECLP        12V, 24V; kartuszowa
        • BEG-R     400V, 500V; beczkowa
        • PCP          pneumatyczna, kartuszowa
        • Z1             400V, 500V
        • SEO / SEG        400V
        • PEO / PEG       400V
        • BPO / BPG       pneumatyczna
      • Rozdzielacze
        • BVA               blokowy
        • PRX               sekcyjny
        • PRA / PRB    sekcyjny
        • PRG       o dużej wydajności
        • BVA       blokowy, nierdzewny
      • Akcesoria
        • Filtr smaru FLD
        • Filtr FLO / FLT
        • Elektrozawór smarowy SVG
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Szafa sterownicza SSML
        • Szafa sterownicza AP2
        • Sterownik pracy AP3
        • Sterownik pracy RJM
        • Pneumatyczny zawór UV 40
        • Elementy instalacji
    • Systemy dwuprzewodowe
      • Pompy
        • DLM | ręczna
        • UCD | 400V, 500V
        • Z2 | 400V, 500V
        • stacja Z3 | 400V, 500V
        • BEG-R | 400V, 500V; beczkowa
      • Dozowniki
        • DLDA | 1,5 cm3
        • DLDC | 2,3 cm3
        • DLDD | 5,0 cm3
        • DLDF | 1,5 cm3
        • DLDG | 2,0 cm3
        • DLDH | 15 cm3
        • DLDT | 3,0 cm3
        • DD | 2,0 – 4,0 cm3
        • Dozownik dwuprzewodowy DD
        • ZVM | 2,0 cm3, modułowy
        • ZH | 2,0 cm3
      • Akcesoria
        • Filtr smaru FLD
        • Końcowy czujnik ciśnienia DKS
        • Hydrauliczny rozdzielacz główny DPT
        • Różnicowy czujnik ciśnienia DTS
        • Elektryczny zawór odcinający EUK
        • Elektryczny rozdzielacz główny DPE
        • Elektryczny zawór kierunkowy EUV
        • Ręczny zawór odcinający RUK
        • Szafa sterownicza AD
        • Elementy instalacji
    • Systemy wieloprzewodowe
      • Pompy
        • VEG ____ 400V, 500V,
        • MMP ____ 12V, 24V
        • BEG-R __ 400V, 500V; beczkowa
      • Akcesoria
        • Filtr FLO / FLT
        • Filtr smaru FLD
        • Elektrozawór smarowy SVG
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Szafa sterownicza SSML
        • Szafa sterownicza AP2
        • Sterownik pracy AP3
        • Sterownik pracy RJM
        • Elementy instalacji
    • Systemy dławieniowe
      • Pompy
        • CRO | ręczna
        • CAO | 24V, 230V
      • Dozowniki
        • CKIE
      • Akcesoria
        • Blok dozownika CRK
        • Filtr FLO / FLT
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Elementy instalacji
    • System LubeTool
    • Systemy natryskowe
      • zębników
      • obrzeży kół suwnic MJ-01
      • łańcuchów
    • Systemy obiegowe
      (smarowanie i chłodzenie)
      • Obiegowe agregaty konsolowe
      • Obiegowe agregaty ze zbiornikiem
  • Serwis
  • Galeria
  • Blog
  • O Firmie
    • Profil firmy
    • Historia
    • Polityka Jakości
    • Referencje
    • Do pobrania
    • Publikacje
      • Systemy jednoprzewodowe – artykuł
      • Systemy dwuprzewodowe – artykuł
      • Systemy wieloprzewodowe – artykuł
      • Systemy progresywne – artykuł
      • Smarowanie rusztów – artykuł
  • Kontakt
    • Dane firmy
    • Formularz kontaktowy
  •   | 
  • @
  • |  
  •  717 575 600
  •  | 
12 czerwca, 2023 przez

Jak działają układy centralnego smarowania?

Jak działają układy centralnego smarowania?
12 czerwca, 2023 przez

Układy centralnego smarowania stosowane są w wielu gałęziach przemysłu, w tym w motoryzacji, przemyśle ciężkim, produkcji żywności i napojów, produkcji energii i wielu innych. Ich głównym celem jest dostarczanie odpowiedniej ilości smaru w konkretnych odstępach czasu do kluczowych punktów maszyny lub urządzenia. Na czym dokładnie polega ich praca? Zachęcamy do lektury.

Układy centralnego smarowania – co warto wiedzieć?

Smarowanie jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania większości maszyn i urządzeń. Bez niego tarcie między poruszającymi się częściami może prowadzić do nadmiernego zużycia, awarii komponentów, a nawet całkowitego uszkodzenia maszyny. Smar działa jako bariera, redukując tarcie i chroniąc maszynę przed korozją i nadmiernym nagrzewaniem.

Układy centralnego smarowania stanowią świetną alternatywę dla tradycyjnych form smarowania. Czynności te uprzednio wykonywane były przez operatorów maszyn. Dzięki automatyzacji tego procesu prace postępują znacznie szybciej i efektywniej. Układy te wykorzystują system pompy, przewodów i zaworów do dostarczania smaru do konkretnych punktów w systemie maszyny. Często są sterowane elektronicznie, co pozwala na precyzyjne dostosowanie cyklu smarowania do specyficznych wymagań maszyny.

Struktura i zasada działania układu centralnego smarowania

Układ centralnego smarowania składa się z zestawu podzespołów, które współpracują, aby zapewnić odpowiednie smarowanie wszystkim kluczowym punktom w systemie maszyn. Podstawowe elementy układu to pompa smarująca, zbiornik na smar, przewody i rury, zawory smarujące, sterownik systemu i punkty smarowania.

  • Pompa smarująca – jest połączona ze zbiornikiem na smar. Pompa odpowiada za pobieranie smaru ze zbiornika i przesyłanie go pod odpowiednim ciśnieniem do systemu smarowania.
  • Przewody i rury – transportują smar z pompy do różnych punktów smarowania w systemie.
  • Zawory smarujące – regulują ilość smaru, która jest dostarczana do każdego punktu smarowania.
  • Sterownik systemu – nadzoruje cały proces smarowania. Może regulować cykle smarowania, ilość dostarczanego smaru, monitorować stan systemu i alarmować w przypadku awarii.
  • Punkty smarowania – to specyficzne miejsca w systemie maszyny, które wymagają smarowania. Mogą to być na przykład łożyska, przeguby czy wały.

Zasada działania układu centralnego smarowania

  1. Proces rozpoczyna się od pracy pompy, która pobiera smar ze zbiornika.
  2. Pompa przesyła smar pod ciśnieniem przez sieć przewodów i rur.
  3. Zawory smarujące, sterowane przez sterownik systemu, otwierają się i zamykają w odpowiednich momentach, aby dostarczyć konkretną ilość smaru do każdego punktu smarowania.
  4. W miarę dostarczania smaru sterownik systemu monitoruje cały proces, dostosowuje parametry smarowania i reaguje na ewentualne awarie.

Układy centralnego smarowania pełnią kluczową funkcję w wielu gałęziach przemysłu, zapewniając niezbędne smarowanie dla maszyn i urządzeń. Podstawowe elementy układu centralnego smarowania to pompa smarująca, zbiornik na smar, przewody i rury, zawory smarujące, sterownik systemu i punkty smarowania. Wszystkie te elementy współpracują, aby zapewnić odpowiednie smarowanie kluczowym elementom maszyn, chroniąc je przed nadmiernym zużyciem, korozją i nadmiernym nagrzewaniem.

Poprzedni artykułUkłady centralnego smarowania – czym są? Następny artykuł Konserwacja układów smarowania centralnego

Ostatnie wpisy

Jak wygląda montaż układu centralnego smarowania?4 marca, 2024
Czym się kierować przy wyborze precyzyjnego dozownika oleju?9 lutego, 2024
Czym muszą się charakteryzować pompy centralnego smarowania?26 stycznia, 2024

Systemy Centralnego Smarowania

Technika Dozowania

Technika Kolejowa

 

Projektowanie • Produkcja • Sprzedaż • Montaż • Serwis

Menu
  • Produkty
  • Systemy
  • Galeria
  • O firmie
  • Blog
  • Kontakt

Najważniejsze linki

  • Pompy centralnego smarowania
  • Systemy progresywne
  • Systemy jednoprzewodowe
  • Dozowniki centralnego smarowania
  • Mobilne pompy smarownicze
  • Polityka cookies

Kontakt

TriboTec Polska Sp. z o.o.
ul. Główna 27, 51-180 Krzyżanowice
tel. +48 71 7575 600 fax +48 71 7575 601 e-mail: tribotec@tribotec.pl

© 2023 All rights reserved

Linkedin Youtube