TriboTec – Centralne Smarowanie
  • Produkty
    • Pompy centralnego smarowania
      • do systemów
      • jednoprzewodowych
        • SMO / SMG        ręczna
        • SAO / SAG         24V, 230V
        • SEO / SEG         400V
        • PAO / PAG        pneumatyczna
      • progresywnych
        • ZCA        ręczna
        • PMP        12V, 24V, 230V
        • ANC        pneumatyczna
        • UCF        400V, 500V
        • ACF        12V, 24V
        • VEG         400V, 500V
        • MMP        12V, 24V
        • ECLP        12V, 24V; kartuszowa
        • PCP          pneumatyczna, kartuszowa
        • Z1             400V, 500V
        • BEG-R     400V, 500V; beczkowa
        • PEO / PEG       400V
        • SEO / SEG        400V
        • BPO / BPG       pneumatyczna
      • dwuprzewodowych
        • DLM           ręczna
        • UCD           400V, 500V
        • Z2               400V, 500V
        • BEG-R        400V, 500V; beczkowa
        • stacja Z3    400V, 500V
      • wieloprzewodowych
        • VEG         400V, 500V,
        • MMP        12V, 24V
        • BEG-R     400V, 500V; beczkowa
      • dławieniowych
        • CRO        ręczna
        • CAO        24V, 230V
      • _ _ _ _ _ _ _ _
      • smarowe
      • olejowe
      • tłoczkowe
      • zębate
      • elektyczne
      • pneumatyczne
      • beczkowe
    • Dozowniki i rozdzielacze
      • do systemów
      • jednoprzewodowych
        • SKIE / SMIE       15 – 300 mm3
        • SKIB / SMIB       500 – 1000 mm3
        • SKID           10 – 160 mm3 – modułowy
        • CM / CL      16 – 130 mm3 – regulowany
        • SKIC            30 – 600 mm3 – M8x1
      • progresywnych
        • BVA               blokowy
        • PRX               sekcyjny
        • PRA / PRB    sekcyjny
        • PRG       o dużej wydajności
        • BVA       blokowy, nierdzewny
      • dwuprzewodowych
        • DLDA       1,5 cm3
        • DLDC       2,3 cm3
        • DLDD       5,0 cm3
        • DLDF       1,5 cm3
        • DLDG       2,0 cm3
        • DLDH       15 cm3
        • DLDT        3,0 cm3
        • DDB          2,0 cm3
        • DDC          4,0 cm3
        • ZH         2,0 cm3
        • ZVM      2,0 cm3, modułowy
      • dławieniowych
        • CKIE __ 0,1 – 51,2 cm3/min
    • Akcesoria
      • do systemów
      • jednoprzewodowych
        • Blok dozownika SRK
        • Filtr FLO | FLT
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Czujnik ciśnienia KTSB / KTSC
        • Elementy instalacji
      • progresywnych
        • Filtr FLO | FLT
        • Filtr smaru FLD
        • Elektrozawór smarowy SVG
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Szafa sterownicza SSML
        • Szafa sterownicza AP2
        • Sterownik pracy AP3
        • Sterownik pracy RJM
        • Pneumatyczny zawór UV 40
        • Elementy instalacji
      • dwuprzewodowych
        • Filtr smaru FLD
        • Końcowy czujnik ciśnienia DKS
        • Różnicowy czujnik ciśnienia DTS
        • Elektryczny rozdzielacz główny DPE
        • Hydrauliczny rozdzielacz główny DPT
        • Elektryczny zawór odcinający EUK
        • Elektryczny zawór kierunkowy EUV
        • Ręczny zawór odcinający RUK
        • Szafa sterownicza AD
        • Elementy instalacji
      • wieloprzewodowych
        • Filtr FLO / FLT
        • Filtr smaru FLD
        • Elektrozawór smarowy SVG
        • Szafa sterownicza SSML
        • Szafa sterownicza AP2
        • Sterownik pracy AP3
        • Sterownik pracy RJM
        • Elementy instalacji
      • dławieniowych
        • Blok dozownika CRK
        • Filtr FLO | FLT
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Elementy instalacji dławieniowych
      • – – – – – – – – –
      • Przewody smarowe
      • Złączki do systemów smarowania
      • Zawory do systemów smarowania
    • Sterowniki pracy
      • Szafa sterownicza AP2
      • Szafa sterownicza SSML
      • Sterownik pracy AP3
      • Szafa sterownicza AD
      • Sterownik pracy RJM
    • Mobilne pompy smarownicze
      • PMPP __ 230V
      • UCP ____ 230V, 400V; wózkowa
      • Z1P _____ 230V, 400V; solidna
      • Smarownice ręczne
        i pneumatyczne
    • System LubeTool
    • Smarownice jednopunktowe
      • SPE ___ bateryjna lub 24 V
      • ECLP __ elektryczna 12 lub 24 V
      • PCP ___ pneumatyczna, kartuszowa
    • Agregaty hydrauliczne
      • Agregat hydrauliczny 1
      • Agregat hydrauliczny 2
    • Technika smarownicza
    • Technika dozowania
  • Systemy
    • Systemy jednoprzewodowe
      • Pompy
        • SMO / SMG        ręczna
        • SAO / SAG         24V, 230V
        • SEO / SEG         400V
        • PAO / PAG        pneumatyczna
      • Dozowniki
        • SKIE / SMIE       15 – 300 mm3
        • SKIB / SMIB       500 – 1000 mm3
        • SKID           10 – 160 mm3 – modułowy
        • CM / CL      16 – 130 mm3 – regulowany
        • SKIC            30 – 600 mm3 – M8x1
      • Akcesoria
        • Blok dozownika SRK
        • Czujnik ciśnienia KTSB / KTSC
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Filtr FLO / FLT
        • Elementy instalacji
    • Systemy progresywne
      • Pompy
        • ZCA        ręczna
        • PMP        12V, 24V, 230V
        • ANC        pneumatyczna
        • UCF        400V, 500V
        • ACF        12V, 24V
        • VEG         400V, 500V
        • MMP        12V, 24V
        • ECLP        12V, 24V; kartuszowa
        • BEG-R     400V, 500V; beczkowa
        • PCP          pneumatyczna, kartuszowa
        • Z1             400V, 500V
        • SEO / SEG        400V
        • PEO / PEG       400V
        • BPO / BPG       pneumatyczna
      • Rozdzielacze
        • BVA               blokowy
        • PRX               sekcyjny
        • PRA / PRB    sekcyjny
        • PRG       o dużej wydajności
        • BVA       blokowy, nierdzewny
      • Akcesoria
        • Filtr smaru FLD
        • Filtr FLO / FLT
        • Elektrozawór smarowy SVG
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Szafa sterownicza SSML
        • Szafa sterownicza AP2
        • Sterownik pracy AP3
        • Sterownik pracy RJM
        • Pneumatyczny zawór UV 40
        • Elementy instalacji
    • Systemy dwuprzewodowe
      • Pompy
        • DLM | ręczna
        • UCD | 400V, 500V
        • Z2 | 400V, 500V
        • stacja Z3 | 400V, 500V
        • BEG-R | 400V, 500V; beczkowa
      • Dozowniki
        • DLDA | 1,5 cm3
        • DLDC | 2,3 cm3
        • DLDD | 5,0 cm3
        • DLDF | 1,5 cm3
        • DLDG | 2,0 cm3
        • DLDH | 15 cm3
        • DLDT | 3,0 cm3
        • DD | 2,0 – 4,0 cm3
        • Dozownik dwuprzewodowy DD
        • ZVM | 2,0 cm3, modułowy
        • ZH | 2,0 cm3
      • Akcesoria
        • Filtr smaru FLD
        • Końcowy czujnik ciśnienia DKS
        • Hydrauliczny rozdzielacz główny DPT
        • Różnicowy czujnik ciśnienia DTS
        • Elektryczny zawór odcinający EUK
        • Elektryczny rozdzielacz główny DPE
        • Elektryczny zawór kierunkowy EUV
        • Ręczny zawór odcinający RUK
        • Szafa sterownicza AD
        • Elementy instalacji
    • Systemy wieloprzewodowe
      • Pompy
        • VEG ____ 400V, 500V,
        • MMP ____ 12V, 24V
        • BEG-R __ 400V, 500V; beczkowa
      • Akcesoria
        • Filtr FLO / FLT
        • Filtr smaru FLD
        • Elektrozawór smarowy SVG
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Szafa sterownicza SSML
        • Szafa sterownicza AP2
        • Sterownik pracy AP3
        • Sterownik pracy RJM
        • Elementy instalacji
    • Systemy dławieniowe
      • Pompy
        • CRO | ręczna
        • CAO | 24V, 230V
      • Dozowniki
        • CKIE
      • Akcesoria
        • Blok dozownika CRK
        • Filtr FLO / FLT
        • Elektrozawór olejowy SVO
        • Elementy instalacji
    • System LubeTool
    • Systemy natryskowe
      • zębników
      • obrzeży kół suwnic MJ-01
      • łańcuchów
    • Systemy obiegowe
      (smarowanie i chłodzenie)
      • Obiegowe agregaty konsolowe
      • Obiegowe agregaty ze zbiornikiem
  • Serwis
  • Galeria
  • Blog
  • O Firmie
    • Profil firmy
    • Historia
    • Polityka Jakości
    • Referencje
    • Do pobrania
    • Publikacje
      • Systemy jednoprzewodowe – artykuł
      • Systemy dwuprzewodowe – artykuł
      • Systemy wieloprzewodowe – artykuł
      • Systemy progresywne – artykuł
      • Smarowanie rusztów – artykuł
  • Kontakt
    • Dane firmy
    • Formularz kontaktowy
  •   | 
  • @
  • |  
  •  717 575 600
  •  | 
12 maja, 2023 przez

Układy centralnego smarowania – czym są?

Układy centralnego smarowania – czym są?
12 maja, 2023 przez

Mechanizmy i maszyny, które są w ciągłym ruchu, wymagają stałego smarowania w celu zminimalizowania tarcia między ich ruchomymi częściami. W tym kontekście pojawia się koncepcja układów centralnego smarowania. Celem tego artykułu jest zapoznanie Czytelnika z definicją, zasadą działania, zastosowaniem oraz zaletami i wadami układów centralnego smarowania.

Definicja i rodzaje układów centralnego smarowania

Układ centralnego smarowania, nazywany również systemem smarowania automatycznego, to zintegrowany system, który dostarcza smar do różnych punktów smarowania maszyny lub pojazdu z jednego centralnego źródła. Dzięki temu, wszystkie punkty smarowania otrzymują odpowiednią ilość smaru w odpowiednim czasie.

Różnice między układami można przedstawić na podstawie kilku kryteriów. Pierwszym jest rodzaj użytego smaru. Może to być smar olejowy, który charakteryzuje się niską lepkością i jest stosowany w układach, gdzie nacisk na szybkość smarowania jest wysoki. Z drugiej strony, mamy układy smarujące tłuszczem, które stosuje się tam, gdzie wymagana jest większa ochrona przed korozją i zanieczyszczeniami.

Kolejnym kryterium jest metoda dystrybucji smaru. W układach jednoliniowych, smar jest dostarczany do punktów smarowania poprzez jedną główną linię. W układach dwuliniowych, dwie linie pracują naprzemiennie, co pozwala na ciągłe smarowanie nawet podczas konserwacji systemu. Układy wieloliniowe natomiast mają wiele niezależnych linii, które mogą dostarczać smar do różnych punktów smarowania.

Zasada działania układów centralnego smarowania

Układ centralnego smarowania składa się z kilku głównych elementów: zbiornika ze smarem, pompy smarującej, dystrybutorów oraz przewodów i rurociągów. Zasada działania jest dość prosta: smar jest pobierany ze zbiornika przez pompę, która następnie przesyła go do dystrybutorów.

Pompa jest sercem całego układu. Jej zadaniem jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w systemie, tak aby smar mógł być efektywnie przesyłany do punktów smarowania. Dystrybutory, sterowane centralnie, rozprowadzają smar do poszczególnych punktów smarowania maszyny lub urządzenia. Są one zaprojektowane tak, aby dostarczać dokładnie określoną ilość smaru do każdego punktu smarowania, niezależnie od odległości czy ciśnienia w systemie.

Zastosowanie układów centralnego smarowania

Układy centralnego smarowania są powszechnie stosowane w różnych gałęziach przemysłu, dzięki swojej zdolności do efektywnego dostarczania smaru do wielu punktów smarowania jednocześnie. Ich użycie jest nieocenione w miejscach, gdzie punkty smarowania są trudno dostępne lub gdy maszyny pracują przez długie okresy czasu bez przerwy.

Na przykład, w przemyśle maszynowym, układy centralnego smarowania są niezbędne do smarowania łożysk, wałów i innych części ruchomych w maszynach i urządzeniach. W przemyśle transportowym, układy te są często stosowane w samochodach ciężarowych i autobusach do smarowania elementów zawieszenia, piast kół, czy przekładni.

Układy centralnego smarowania są także powszechnie stosowane w rolnictwie, gdzie maszyny takie jak kombajny czy traktory, pracują przez długie godziny, często w trudnych warunkach. System taki zapewnia stałe smarowanie, co jest kluczowe dla zapewnienia ich niezawodnej pracy.

W przemyśle budowlanym układy te są stosowane do smarowania maszyn takich jak koparki, dźwigi, czy betoniarki. W górnictwie są one wykorzystywane do smarowania maszyn wydobywczych i transportowych, które są często narażone na ekstremalne warunki.

Wreszcie, układy centralnego smarowania są coraz częściej stosowane w energetyce odnawialnej, szczególnie w turbinach wiatrowych. Dzięki zastosowaniu takiego systemu, można zminimalizować przestoje i koszty konserwacji, co jest kluczowe dla rentowności takich instalacji.

Zalety i wady układów centralnego smarowania

Główną zaletą układów centralnego smarowania jest wydłużenie żywotności maszyn poprzez zapewnienie stałego smarowania, co skutkuje zmniejszeniem tarcia i zużycia komponentów. Systemy te również oszczędzają czas, poprzez eliminację konieczności ręcznego smarowania. Dodatkowo, precyzyjne dawkowanie minimalizuje zużycie smaru i redukuje negatywny wpływ na środowisko.

Jednak, układy centralnego smarowania nie są pozbawione wad. Koszt instalacji może być wysoki, zwłaszcza w przypadku rozbudowanych systemów. Dodatkowo, awaria systemu może prowadzić do przerw w pracy maszyn, co może skutkować stratami. Wymaga to regularnej kontroli i konserwacji, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Jak dbać o układ centralnego smarowania?

Prawidłowa konserwacja układu centralnego smarowania jest kluczowa dla jego efektywnego działania. Należy regularnie sprawdzać stan smaru, czyścić filtry, a także kontrolować cały system pod kątem ewentualnych wycieków czy innych problemów. W przypadku awarii, zaleca się skontaktowanie z profesjonalnym serwisem – próby samodzielnej naprawy mogą prowadzić do poważniejszych uszkodzeń.

Podsumowanie

Układy centralnego smarowania odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu efektywnej i bezpiecznej pracy maszyn i urządzeń. Mimo pewnych wad, takich jak koszt instalacji czy konieczność regularnej konserwacji, korzyści płynące z ich stosowania, takie jak wydłużenie żywotności maszyn, oszczędność czasu i smaru, przeważają. Dlatego zrozumienie zasady działania, zastosowania oraz zalet i wad układów centralnego smarowania jest istotne dla każdego, kto pracuje z maszynami i urządzeniami mechanicznymi.

Następny artykuł Jak działają układy centralnego smarowania?

Ostatnie wpisy

Jak wygląda montaż układu centralnego smarowania?4 marca, 2024
Czym się kierować przy wyborze precyzyjnego dozownika oleju?9 lutego, 2024
Czym muszą się charakteryzować pompy centralnego smarowania?26 stycznia, 2024

Systemy Centralnego Smarowania

Technika Dozowania

Technika Kolejowa

 

Projektowanie • Produkcja • Sprzedaż • Montaż • Serwis

Menu
  • Produkty
  • Systemy
  • Galeria
  • O firmie
  • Blog
  • Kontakt

Najważniejsze linki

  • Pompy centralnego smarowania
  • Systemy progresywne
  • Systemy jednoprzewodowe
  • Dozowniki centralnego smarowania
  • Mobilne pompy smarownicze
  • Polityka cookies

Kontakt

TriboTec Polska Sp. z o.o.
ul. Główna 27, 51-180 Krzyżanowice
tel. +48 71 7575 600 fax +48 71 7575 601 e-mail: tribotec@tribotec.pl

© 2023 All rights reserved

Linkedin Youtube